Skip til primært indhold

Kompetencer til digitalt lederskab

Projektet "Kompetencer til digitalt lederskab" (KDL) har til formål at styrke lederes forståelse for digital transformation og give dem de nødvendige kompetencer til at forstå, håndtere og lede digitalisering inden for sundhedssektoren på en effektiv måde.

Digitalisering kræver digitale kompetencer

Digitaliseringen accelererer på tværs af sektorer og stiller nye krav til ledere, der skal sikre, at organisationer kan omfavne og udnytte digitale muligheder strategisk.

Formål

Projektet "Kompetencer til Digitalt Lederskab" skal styrke lederes forståelse for digital transformation og give dem de nødvendige kompetencer til at forstå, håndtere og lede digitalisering inden for sundhedssektoren på en effektiv måde.

KDL skal således udvikle, afprøve og evaluere et uddannelseskoncept for ledere og klæde dem på til at stå i spidsen for den digitale transformation i sundhedsvæsenet.

Baggrund

Projektet er skabt med udgangspunkt i de  kommunerne i partnerskabet omkring Det Digitale Sundhedscenter og et ønske om at klæde deres ledere på til at kunne forstå teknologier, motivere medarbejdere og bane vejen for den digitale transformation. Derudover er projektet blevet til på baggrund af de gode erfaringer fra tidligere projekter, herunder det EU-støttede projekt DELIVER (www.project-deliver.eu), og i samarbejde mellem Syddansk Sundhedsinnovation, UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole og HR Ledelsesakademiet i Region Syddanmark.

Projektet bygger på en kombination af teoretisk viden og praktiske erfaringer for at sikre, at ledere får en forståelse af både teknologiske og organisatoriske aspekter af digitalisering. Deltagerne vil gennemgå en række læringsforløb, herunder workshops, case-baserede øvelser og videndeling på tværs af sektorer. Disse aktiviteter vil ruste dem til at træffe kvalificerede beslutninger om digital strategi, forandringsledelse, dataetik og anvendelse af nye teknologier i egen organisation. 

Centralt i projektet er at skabe et stærkt netværk af ledere, som sammen kan udveksle gode erfaringer og finde løsninger på de udfordringer, digital transformation kan medføre. Der lægges særlig vægt på at koble teori med konkrete eksempler fra deltageres egne organisationer, så de opnår en handlingsorienteret tilgang til digital ledelse.

Der veksles i projektet mellem praksis og teori, ligesom projektet skaber et netværk, der kan bruges til løbende sparring. I modsætning til de mere traditionelle tilbud på området, såsom temadage, er dette et reelt uddannelsesforløb, hvor man arbejder i praksis sideløbende med forløbet. Undervejs opnås der ligeledes et indblik i, hvilke problemstillinger der er inden for ledelse af digitalisering – og prøvehandlingerne giver erfaringer i forhold til, hvad der kan løses/ikke løses og som rummer dilemmaer.

Centrale temaer i projektet

Målet med projektet er at styrke den digitale ledelseskapacitet. Deltagerne vil ikke blot få indsigt i de nyeste teknologiske tendenser, men også lære, hvordan de skaber en kultur, hvor digital innovation og kontinuerlig udvikling er en naturlig del af organisationens arbejde. 

Gennem samarbejde og vidensdeling skaber projektet fundamentet for en stærkere digital omstilling, hvor ledere er klædt på til at møde fremtidens udfordringer og muligheder med strategisk overblik og teknologisk indsigt. 

Målgruppen er afdelingsledere med personaleledelse inden for sundhedsområdet. Det er afgørende, at de er i kontakt med ”driften” og arbejder med implementering af teknologi. Det er også det ledelsesniveau, som sætter rammerne for de medarbejdere, der har direkte borgerkontakt.

Syddansk Sundhedsinnovation vil være koordinatorer i projektet med udgangspunkt i kompetencer og erfaringer samt deres koordinerende rolle i Det digitale Sundhedscenter. I projektet vil der blive etableret en styregruppe med repræsentanter fra Syddansk Sundhedsinnovation, kommunerne og UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole. I projektgruppen vil der sidde udførende medarbejdere fra Syddansk Sundhedsinnovation og UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole samt repræsentanter fra kommunerne, der vil være involveret løbende i udviklingen og afviklingen af projektet. UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole er evaluator på projektet.

Tid

  • Projektet starter 1. januar 2024 og slutter 31. december 2024.

Kontakt

Carsten Jensen

Projektleder

Brugercentreret Innovation


24 96 11 72 Carsten Jensen på LinkedIn
APPFWU02V