Nyhedsbreve
Nyhedsbrev 2021
Status for projektet
På trods af hele situationen omkring Covid19 er der fortsat fremgang i projektet med udvikling af den digitale løsning, hvor workshops er blevet erstattet af digitale møder og der er kun få ændringer i tidsplanen for projektet.
Udvikling af løsningen – til de gravide via app og til de sundhedsprofessionelle via web
Trifork har siden februar været leverandør af graviditetsmappen, og blev i august valgt som leverandør til app og frameløsningen, der sammen med graviditetsmappen udgør den samlede digitale løsning. Trifork arbejder tæt sammen med projektgruppen i Sundhedsdatastyrelsen og Syddansk Sundhedsinnovation om udviklingen af løsningen.
I efteråret 2020 er der afholdt en række møder med en brugergruppe bestående af klinikere fra fødestederne og kommunerne. Gruppen kommer løbende med deres bidrag til det konkrete indhold i frameløsningen ud fra deres erfaringer fra klinikken og graviditetsforløbet. Fra projektets side sættes der stor pris på samarbejdet med klinikerne i diverse fora under projektet.
Pilotafprøvning
Der har siden starten af 2020 været dialog med flere fødesteder omkring pilotafprøvningen af den digitale løsning til graviditetsforløb, der forventes gennemført i 2021. Det overordnede formål er at afprøve projektets digitale løsning, og vurdere de afledte gevinster og konsekvenser for parterne. Dialogen med udvalgte fødesteder, kommuner og almen praksis forventes resultere i, at der indgås aftale om gennemførelse af pilotafprøvningen.
Gevinst evaluering
I efteråret 2020 er der ligeledes igangsat et arbejde omkring evaluering af den digitale løsning, hvor Syddansk Sundhedsinnovation i første omgang laver en måling af de gravide og de sundhedsprofessionelles oplevelser ifm. graviditetsforløbet. Der er sendt spørgeskemaer ud til gravide, sundhedsprofessionelle på fødesteder, i kommunal sundhedspleje og i almen praksis. Ligeledes bliver der gennemført en række observationer af arbejdsgange i graviditetsforløbet, der sammen med besvarelserne på spørgeskemaet skal danne udgangspunkt for evalueringen.
Implementering
Implementeringen forventes at kunne påbegyndes i slutningen af 2021 under forudsætning af, at piloten bliver ”godkendt” af de sundhedsprofessionelle. Det forberedende arbejde er igangsat, hvor organisering af implementering og den fremtidige drift af løsningen er under udarbejdelse.
Der er i projektet udarbejdet informationsmateriale om projektet, der indeholder en plakat, en flyer og en Power Point præsentation om projektet. Materialet er tilgængeligt på Syddansk Sundhedsinnovations hjemmeside og er sendt ud til en række af projektets interessenter.
Generelt om projektet
Et succesfuldt projekt sikrer, at de gravide tilbydes et individualiseret og fleksibelt graviditetsforløb, hvor data flyder digitalt på tværs af sektorer til gavn for den gravide. Derudover vil de sundhedsfaglige opleve, de har adgang til rette information på rette tidspunkt, samt at de kan dele oplysninger og information med deres kolleger i de øvrige sektorer.
Gravide får i dag udleveret en papirbåren vandrejournal, hvis formål er at sikre, at data og informationer deles på tværs af de involverede sektorer, almen praksis, sygehuse og den kommunale sundhedspleje.
Inden for rammerne af arbejdsdelingen mellem de tre sektorer er formålet med projektet at digitalisere den analoge forretningsgang under graviditeten. I den forbindelse er der udarbejdet en analyse: ”Digital understøttelse af graviditetsforløb”. Analysen danner ramme og udgangspunkt for anskaffelse, udvikling, implementering samt udbredelse af en digital løsning til graviditetsforløb.[1]
Sundheds-og Ældreministeriet står i spidsen for projektet, Syddansk sundhedsinnovation fra Region Syddanmark varetager projektledelsen og sekretariatsbetjening af bl.a. styregruppen.
Sundhedsdatastyrelsen har ansvar for afholdelse af udbud og alle projektets parter (KL, Danske Regioner, PLO, Sundhedsdatastyrelsen, Sundhedsstyrelsen og klinikere fra fødestederne, almen praksis og kommunerne) er repræsenteret i styregruppen. Alt sammen for at sikre engagement og dedikation omkring projektet.
Øvrigt
Der udsendes løbende nyhedsbreve og du kan holde dig opdateret om projektet på Syddansk Sundhedsinnovations hjemmeside og LinkedIn. Derudover skal du altid være velkomment til at kontakte projektleder Lone Dalager Kristensen på ldk@rsyd.dk, hvis du har spørgsmål til projektet.
Status for projektet
På trods af hele situationen omkring Covid19 er der fortsat fremgang i projektet med udvikling af den digitale løsning, hvor bl.a. workshops er blevet erstattet af digitale møder.
Arkitekturændring
I forbindelse med udviklingen af løsningen er projektet blevet ramt af, at tekniske afhængigheder ikke er klare og nationalt standardiserede som forventet på nuværende tidspunkt. Det betyder, at projektet vil anvende CDA i komponenten og ikke FHIR som oprindeligt planlagt, hvilket betyder ændringer i løsningsarkitekturen.
Konsekvensen heraf er, at udviklingen af MinGraviditet (app) og GraviditetsPortalen (webløsning) ikke kan afsluttes til det planlagte tidspunkt. For at skabe en tidsplan, der ikke yderligere presser projektets parter og for sikre, at projektets fase 1 forsat levereres i en samlet leverance planlægges udvikling og accepttest inden sommerferien 2021. Den samlede end-toend test gennemføres i august 2021 inden pilotafprøvningen.
Pilotafprøvning
På baggrund af ovenstående arkitekturændring gennemføres pilotafprøvningen fra 15. september 2021 til 15. marts 2022.
Der er indgået aftaler om pilotafprøvning med fødesteder og deltagende kommuner i Odense og Aabenraa, og der pågår arbejde omkring indgåelse af aftaler med almen praksis og deltagende parter i København. På trods af forskydningen i tidsplanen arbejder vi hårdt på at blive klar til pilotafprøvningen og alt hvad det indebærer af inkludering af gravide til piloten, undervisningen af de sundhedsprofessionelle, teknisk klargøring, planlægning af evalueringsdesign mv. Vi ser frem til at afprøve løsningen og til at få tilbagemeldingerne fra både de gravide og de sundhedsprofessionelle på tværs af de tre sektorer.
Implementeringsstrategi
Implementering af Digital løsning til graviditetsforløb forventes at kunne igangsættes i 2022 med 1. release af løsningen efter pilotafprøvningen. Implementeringsprojektet er under etablering og organiseringen af implementeringen blev godkendt på møde i Den nationale bestyrelse for sundheds-IT i februar 2021.
For at sikre kvalitet i graviditetsforløbet, hvor alle sundhedsprofessionelle bidrager med bl.a. anamnestiske oplysninger, objektive fund og undersøgelsesresultater, er det vigtigt at implementeringen er koordineret på tværs af alle sektorer på tværs af landsdelene. Grundet det store behov for samtidighed i implementeringsindsatsen er der udarbejdet flere implementeringsstrategier, som sikrer, at der tages højde for såvel de steder, som skal indgå i piloten og de øvrige landsdele. Her indgår således også hensyntagen til, hvorvidt parterne ønsker at implementere op imod GraviditetsPortalen som projektet udvikler eller gennem en direkte integration til eget journalsystem.
Projektet anbefaler en implementeringsstrategi, hvor implementeringen af den digitale løsning ikke forudsætter dyb integration til fagsystemet, da anvendelse af GraviditetsPortalen kan sikre momentum samt give mulighed for at få erfaringer med den digitale løsning forud for en integration til journalsystemet. Projektet er meget opmærksomme på behovet for samtidighed på tværs af sektorer i implementering af den digitale løsning.
Generelt om projektet
Status for projektet
Sundhedsministeriet meddelte den 16. juni 2021 en ændring i tidsplanen for projektet Digital løsning til graviditetsforløb. Ændringen skyldes, at Sundhedsdatastyrelsen har meddelt, at de ikke kan overholde den aftalte tidplan, grundet at alle relevante ressourcer er allokeret til opgaver vedr. Covid-19 (Coronapas). Det var derfor nødvendigt for projektet Digital løsning til graviditetsforløb at ændre på, hvornår og hvordan pilotafprøvningen skal gennemføres. Der arbejdes derfor i den kommende periode med at afdække
konsekvenser for pilotafprøvningen og en detaljeret tidsplan vil være klar i 3.kvartal 2021. Piloten vil fortsat blive gennemført i Odense, Aabenraa og i København.
Pilot test og afprøvning
Styregruppen for Digital løsning til graviditetsforløb har på deres møde den 10. juni 2021 drøftet mulige scenarier for projektets pilotafprøvning på baggrund af tilbagemeldingen fra Sundhedsdatastyrelsen. Her blev det besluttet at udvide pilotafprøvningen og således igangsætte en begrænset ”teknisk pilottest” uden gravide fra den 15. september 2021 til den 31.december 2021, med efterfølgende fuld pilotafprøvning i drift med gravide i seks måneder fra 10. januar 2022 til 30. juni 2022. Den indledende pilottest, hvor der anvendes testdata, vil blive brugt på at afdække åbenlyse fejl og mangler ved den tekniske løsning.
Endvidere skal pilottesten give inputs til etableringen af pilotafprøvning i drift, og der vil blive gennemført ekstra udviklingssprints. Styregruppen traf denne beslutning for at sikre momentum i piloterne og for at hele graviditetsforløbet vil kunne afprøves i en 6 måneders pilotafprøvning med gravide.
Pilotafprøvning i 6 måneder vil give sundhedsprofessionelle mulighed for afprøvning af de kliniske arbejdsgange gennem et helt graviditetsforløb samt give et indblik i de gravides oplevelser med løsningen. Der vil i pilotperioden blive foretaget løbende evaluering, som projektet håber kan ligge til grund for den implementering, der skal foretages i hele Danmark efter 1. release frigives i slutningen af 2022.
Beskrivelse af projektets organisering
Der er løbende i projektet blev identificeret og igangsat en række delprojekter med tilhørende grupper med deltagelse af en række forskellige parter og interessenter. I den nedenstående figur er projektets organisering illustreret.
- billede mangler
Der er undervejs i projektet blevet udpeget en brugergruppe og en teknikgruppe, der under udviklingen af den digitale løsning har bidraget med deres viden og erfaringer på området og derved bidraget med ekspertviden til en række af de forskellige delprojekter.
Det er i projektet besluttet at pausere både brugergruppen og teknikgruppen frem mod fase 2, da der er igangsat arbejde i andre fora, der beskrives i nedenstående tekst. Projektet er taknemlig for den velvillighed, alle deltagerne i brugergruppen og teknikgruppen har udvist og ser frem til at flere af deltagerne fortsætter i arbejdet omkring projektet i andre fora.
Implementeringsprojekt
Implementeringsprojektet organiseres med en implementeringsstyregruppe og gennemførslen af implementeringen forankres hos de fem landsdele, der hver især har ansvaret for at organisere og koordinere implementeringen på tværs af de tre sektorer. Inden for hver landsdel skal de tre sektorer være repræsenteret med det formål at sikre den tværsektorielle koordinering under implementeringen. Selve organiseringen kan være allerede etablerede samarbejdsfora og/eller samarbejdsaftaler, fx en organisering
med udgangspunkt i sundhedsaftalen eller det allerede etablerede FUT samarbejde. Hver landsdel beslutter, hvorledes den detaljerede organisering skal tilrettelægges. Der er frem mod sommeren 2021 udpeget deltagere til implementeringsstyregruppen og første møde i gruppen afholdes i august 2021.
Tværsektoriel datamodel
Projektet har i samarbejde med klinikere og it-arkitekter i de tre sektorer identificeret et behov for en tværsektoriel datamodel, så det bliver muligt at anvende de lokale fagsystemers kodesystemer (eks. ICPC2 og SKS), samtidig med at data deles og anvendes ensartet på tværs af de tre sektorer.
Nyhedsbreve 2020
Status for projektet
I starten af december 2019 blev det første miniudbud i projektet Digital Løsning til Graviditetsforløb igangsat. Det er et miniudbud af Graviditetsmappen, der skal samle og dele oplysninger om graviditetsforløbet mellem de sundhedsfaglige, den gravide og de pårørende. Informationerne stilles til rådighed via visning i de respektive fagsystemer, på sundhed.dk og i en brugervendt Graviditetsapp.
Graviditetsmappen sikrer deling af de relevante oplysninger i forhold til anamnese, objektive fund og undersøgelsesresultater osv. Graviditetsmappen erstatter både svangerskabsjournalen og vandrejournalen.
Konsulentfirmaerne på IT-konsulentrammeaftalens delaftale er: Capgemini, Nine, Trifork, Systematic og KMD. De har alle modtaget en invitation til at deltage i miniudbuddet. I januar 2020 vurderes de indkomne tilbud og en leverandør forventes valgt i februar 2020.
Målbilledet på arkitekturen har fået ros fra flere kanter og er senest blevet anerkendt i RITA (Regionernes IT arkitekturråd) og i Den Nationale bestyrelse for sundhed-it.
Inspiration til implementeringsstrategi fra hospitaler, kommuner og almen praksis
I efteråret 2019 har projektet været på en række besøg hos fødesteder og kommuner. Blandt andet Aalborg Universitetshospital, Horsens Sygehus, Horsens Kommune, Odense Universitetshospital, Holbæk Sygehus og Rigshospitalet. Der er også holdt møder med almen praktiserende læger.
Formålet med besøgene var at få inspiration til at planlægge implementering og få identificeret de udfordringer og gevinster, der kan være ved implementering af en digital løsning. Det har været frugtbare besøg med konstruktiv feedback, som har bidraget til udarbejdelsen af første udkast til implementeringsstrategien. Implementeringsstrategien blev præsenteret på en workshop for referencegruppen i slutningen af 2019, hvor gruppen gav deres tilbagemeldinger. Strategien for implementering blev endvidere præsenteret for styregruppen i december 2019 og er pt. under revision.
Sammen med beskrivelsen af Implementeringsstrategien er der igangsat et arbejde omkring beskrivelse af en pilot, hvor der også er dialog med flere fødesteder, kommuner og praktiserende læger om hvordan piloten skal foregå. Det forventes at der kan indgås konkrete aftaler om placering af pilot i første halvår 2020.
Pilotafprøvningen skal gennemføres i Q1 og Q2 2021.
Den videre plan
I starten af 2020 forventes arbejdet med selve udviklingen af basis-funktionaliteter at starte. Derudover igangsættes bl.a. arbejdet med udbud af app løsningen til de gravide og løsningen til sundhedspersonalet. Der bliver også i 2020 afholdt en række workshops i referencegruppen, hvor både sundhedsprofessionelle og teknikere vil deltage.
Generelt om projektet
Et succesfuldt projekt sikrer, at gravide får et individualiseret og fleksibelt graviditetsforløb, hvor data flyder digitalt på tværs af sektorer til gavn for den gravide. Derudover vil de sundhedsfaglige opleve, at de har adgang til rette information på rette tidspunkt, og at de kan dele oplysninger og information med deres kolleger i de øvrige sektorer.
Gravide får i dag udleveret en papirbåren vandrejournal med det formål at sikre, at data og informationer deles på tværs af de involverede sektorer, almen praksis, sygehuse og den kommunale sundhedspleje.
Indenfor rammerne af arbejdsdelingen mellem de tre sektorer er formålet med projektet at digitalisere den analoge forretningsgang under graviditeten. I den forbindelse er der udarbejdet en analyse: ”Digital understøttelse af graviditetsforløb”. Analysen danner ramme og udgangspunkt for anskaffelse, udvikling, implementering samt udbredelse af en digital løsning til graviditetsforløb.
Sundheds-og Ældreministeriet står i spidsen for projektet, Syddansk sundhedsinnovation fra Region
Syddanmark varetager projektledelsen og sekretariatsbetjening af styregruppen.
Sundhedsdatastyrelsen har ansvar for afholdelse af udbud og alle projektets parter (KL, Danske
Regioner, PLO, Sundhedsdatastyrelsen, Sundhedsstyrelsen og klinikere fra fødestederne) er
repræsenteret i styregruppen. Alt sammen for at sikre engagement og dedikation omkring projektet.
Øvrigt
Der udsendes løbende nyhedsbreve og du kan holde dig opdateret om projektet på Syddansk
Sundhedsinnovations hjemmeside og LinkedIn.
Status for projektet
Tirsdag den 25. februar 2020 afholdte projektet kick off møde med leverandøren af graviditetsmappen, Trifork. Trifork er hermed leverandør af den bagvedliggende digitale løsning, som skal sikre dataene om den gravide kan deles på tværs af de tre sektorer. Den næste og sidste leverandør forventes at blive udpeget i sen-sommeren 2020.
Her blev de første planer for udvikling af graviditetsmappen lagt. Graviditetsmappen er en del af den samlede digitale løsning, der skal sikre, at relevante oplysninger i forhold til anamnese, objektive fund og undersøgelsesresultater mv. kan deles mellem de relevante parter i graviditetsforløbet. Det var et konstruktivt møde, og projektet ser frem til samarbejdet med Trifork.
I både januar og marts er der blevet afholdt workshops med projektets referencegruppe, der består såvel af it-arkitekter fra regionerne som klinikere fra fødesteder og kommuner. På disse workshops har der været fokus på, hvordan data skal stilles til rådighed og på hvilke data. Udgangspunktet er, at de data svangerskabs- og vandrejounalerne i dag indeholder også vil være de data, den digitale løsning skal stille til rådighed. Dette skal i første omgang stilles til rådighed gennem en midlertidige brugergrænseflade, som klinikere på fødesteder og kommuner skal bruge/anvende, indtil der er lavet en dyb integration til deres fagsystemer på sygehuse og i kommuner.
Det har foregået i to tempi. Første workshop var en printet udgave af den digitale understøttelse og i anden omgang kunne projektet præsentere en semi-digital udgave, som klinikerne kunne tage udgangspunkt i. Arbejdet på de to workshops har været utrolig værdifuld. Ikke blot har klinikerne kunne give en mere præcis feedback. Den visuelle løsning betød også der kom flere nye ideer frem. Ideer der nu skal vendes med sundhedsstyrelsen og de mange parter, der er involveret i arbejdet.
Projektet sætter stor pris på samarbejdet med klinikere og it-arkitekter og værdsætter, at de prioriterer
at møde op og bidrage med deres viden på området.
Dialog med fødesteder om pilottest
I starten af 2020 har der været dialog med flere fødesteder omkring afprøvning af pilot af den digitale løsning til graviditetsforløb. Der arbejdes lige nu på at beskrive piloten og indgå aftaler med de involverede parter.
Pilotafprøvning gennemføres i 2. og 3. kvartal i 2021. Det overordnede formål er at afprøve projektets digitale løsning, og vurdere de afledte gevinster og konsekvenser for parterne. Projektet er afgrænset til at starte, når den gravide henvender sig første gang hos sin praktiserende læge med formodet graviditet til 8 uger efter fødslen.
Den videre plan
2020 sætter især fokus på udvikling af den digitale løsning.
Første leverandør er som tidligere nævnt fundet og så snart beskrivelsen af snitflader er på plads, er der basis for at kunne igangsætte næste udbud, hvor den sidste leverandør skal findes. Denne leverandør forventes at kunne gå i gang med udviklingen af en app-løsning til de gravide samt en midlertidig brugergrænseflade til sundhedspersonalet i sen-sommeren 2020.
Generelt om projektet
Et succesfuldt projekt sikrer, at de gravide tilbydes et individualiseret og fleksibelt graviditetsforløb, hvor data flyder digitalt på tværs af sektorer til gavn for den gravide. Derudover vil de sundhedsfaglige opleve, de har adgang til rette information på rette tidspunkt, samt at de kan dele oplysninger og information med deres kolleger i de øvrige sektorer.
Gravide får i dag udleveret en papirbåren vandrejournal, hvis formål er at sikre, at data og informationer deles på tværs af de involverede sektorer, almen praksis, sygehuse og den kommunale sundhedspleje.
Inden for rammerne af arbejdsdelingen mellem de tre sektorer er formålet med projektet at digitalisere den analoge forretningsgang under graviditeten.
I den forbindelse er der udarbejdet en analyse: ” Digital understøttelse af graviditetsforløb”. Analysen danner ramme og udgangspunkt for anskaffelse, udvikling, implementering samt udbredelse af en digital løsning til graviditetsforløb.
Sundheds-og Ældreministeriet står i spidsen for projektet, Syddansk sundhedsinnovation fra Region Syddanmark varetager projektledelsen og sekretariatsbetjening af bl.a. styregruppen.
Sundhedsdatastyrelsen har ansvar for afholdelse af udbud og alle projektets parter (KL, Danske Regioner, PLO, Sundhedsdatastyrelsen, Sundhedsstyrelsen og klinikere fra fødestederne, almen praksis og kommunerne) er repræsenteret i styregruppen. Alt sammen for at sikre engagement og dedikation omkring projektet.
Øvrigt
Der udsendes løbende nyhedsbreve og du kan holde dig opdateret om projektet på Syddansk Sundhedsinnovations hjemmeside og LinkedIn. Derudover skal du altid være velkomment til at kontakte projektleder Lone Dalager Kristensen på ldk@rsyd.dk, hvis du har spørgsmål til projektet.
Corona
Projektet er, som alle i Danmark, ramt af situationen omkring Covid19. Primært af den årsag, at løsningen udvikles til sundhedsprofessionelle – sammen med sundhedsprofessionelle. På hvilken måde det vil have indflydelse på bl.a. tidplanen vil helt afhænge at udviklingen af Covid19 de næste uger.
FOR
Status for projektet
Projektet Digital løsning til graviditetsforløb er som store dele af sundfundet påvirket af situationen omkring Covid-19. Workshoppen i starten af marts blev den sidste til indsamling af informationer fra klinikere, og projektet har brugt denne viden til det videre arbejde med udvikling af graviditetsmappen.
Tidsmæssigt følger projektet derfor overordnet tidsplanen, eneste tilpasning har været at rykke opstart af piloten frem til maj 2021.
Udbud af app og frameløsning
Der er igennem foråret blevet arbejdet frem mod udbud af app og frameløsningen med baggrund i de mange input fra klinikere og it-sagkyndige. Kravsspecifikationen er udarbejdet, således at vi udsender udbuddet medio juni. Vi forventer at udpege leverandøren i august/september 2020.
Der er foretaget justeringer i forhold til involveringen af de sundhedsprofessionelle, og der pågår et arbejde med at etablere en Product Owner-gruppe (PO) – bestående af sundhedsprofessionelle – som bliver involveret i forbindelse med udviklingen af frame og app løsningen hen over efteråret 2020. Udpegning til PO-gruppen er i gangsat i maj 2020.
Pilottest af den digitale løsning til graviditetsforløb
I starten af 2020 havde vi dialog med flere fødesteder omkring afprøvning af pilot af den digitale løsning til graviditetsforløb. Der arbejdes lige nu på at beskrive piloten og indgå aftaler med de involverede parter. Piloten forventes afviklet i øst og vest Danmark omkring 3 fødesteder med tilhørende kommuner og praktiserende læger. Pilotafprøvning gennemføres over 6 måneder – fra maj til oktober 2021. Det overordnede formål er at afprøve projektets digitale løsning, og vurdere de afledte gevinster og konsekvenser for parterne. Projektet er afgrænset til at starte, når den gravide henvender sig første gang hos sin praktiserende læge med formodet graviditet til 8 uger efter fødslen.
Informationsmateriale
Der lægges lige nu sidste hånd på informationsmateriale om projektet. Materialet består af en plakat,
en flyer og en Power Point præsentation om projektet. Materialet bliver tilgængeligt på projektets
hjemmeside og bliver sendt ud til projektets interessenter.
Generelt om projektet
Et succesfuldt projekt sikrer, at de gravide tilbydes et individualiseret og fleksibelt graviditetsforløb, hvor data flyder digitalt på tværs af sektorer til gavn for den gravide. Derudover vil de sundhedsfaglige opleve, at de har adgang til rette information på rette tidspunkt, og at de kan dele oplysninger og information med deres kolleger i de øvrige sektorer.
Gravide får i dag udleveret en papirbåren vandrejournal, hvis formål er at sikre, at data og informationer deles på tværs af de involverede sektorer, almen praksis, sygehuse og den kommunale sundhedspleje.
Inden for rammerne af arbejdsdelingen mellem de tre sektorer er formålet med projektet at digitalisere den analoge forretningsgang under graviditeten. I den forbindelse er der udarbejdet en analyse: ”Digital understøttelse af graviditetsforløb”. Analysen danner ramme og udgangspunkt for anskaffelse, udvikling, implementering samt udbredelse af en digital løsning til graviditetsforløb.
Sundheds-og Ældreministeriet står i spidsen for projektet, Syddansk sundhedsinnovation fra Region
Syddanmark varetager projektledelsen og sekretariatsbetjening af bl.a. styregruppen.
Sundhedsdatastyrelsen har ansvar for afholdelse af udbud og alle projektets parter (KL, Danske Regioner, PLO, Sundhedsdatastyrelsen, Sundhedsstyrelsen og klinikere fra fødestederne, almen praksis og kommunerne) er repræsenteret i styregruppen. Alt sammen for at sikre engagement og dedikation omkring projektet.
Øvrigt
Der udsendes løbende nyhedsbreve og du kan holde dig opdateret om projektet på Syddansk Sundhedsinnovations hjemmeside, LinkedIn og Instagram. Derudover skal du altid være velkomment til at kontakte projektleder Lone Dalager Kristensen på ldk@rsyd.dk, hvis du har spørgsmål til projektet.
Status for projektet
På trods af hele situationen omkring Covid19 er der fortsat fremgang i projektet med udvikling af den
digitale løsning, hvor workshops er blevet erstattet af digitale møder og der er kun få ændringer i
tidsplanen for projektet.
Udvikling af løsningen – til de gravide via app og til de sundhedsprofessionelle via web
Trifork har siden februar været leverandør af graviditetsmappen, og blev i august valgt som leverandør til
app og frameløsningen, der sammen med graviditetsmappen udgør den samlede digitale løsning. Trifork
arbejder tæt sammen med projektgruppen i Sundhedsdatastyrelsen og Syddansk Sundhedsinnovation om
udviklingen af løsningen.
I efteråret 2020 er der afholdt en række møder med en brugergruppe bestående af klinikere fra
fødestederne og kommunerne. Gruppen kommer løbende med deres bidrag til det konkrete indhold i
frameløsningen ud fra deres erfaringer fra klinikken og graviditetsforløbet. Fra projektets side sættes der
stor pris på samarbejdet med klinikerne i diverse fora under projektet.
Pilotafprøvning
Der har siden starten af 2020 været dialog med flere fødesteder omkring pilotafprøvningen af den digitale
løsning til graviditetsforløb, der forventes gennemført i 2021. Det overordnede formål er at afprøve
projektets digitale løsning, og vurdere de afledte gevinster og konsekvenser for parterne. Dialogen med
udvalgte fødesteder, kommuner og almen praksis forventes resultere i, at der indgås aftale om
gennemførelse af pilotafprøvningen.
Gevinst evaluering
I efteråret 2020 er der ligeledes igangsat et arbejde omkring evaluering af den digitale løsning, hvor
Syddansk Sundhedsinnovation i første omgang laver en måling af de gravide og de sundhedsprofessionelles oplevelser ifm. graviditetsforløbet. Der er sendt spørgeskemaer ud til gravide, sundhedsprofessionelle på fødesteder, i kommunal sundhedspleje og i almen praksis. Ligeledes bliver der gennemført en række observationer af arbejdsgange i graviditetsforløbet, der sammen med besvarelserne på spørgeskemaet skal danne udgangspunkt for evalueringen.
Implementering
Implementeringen forventes at kunne påbegyndes i slutningen af 2021 under forudsætning af, at piloten
bliver ”godkendt” af de sundhedsprofessionelle. Det forberedende arbejde er igangsat, hvor organisering af
implementering og den fremtidige drift af løsningen er under udarbejdelse.
Der er i projektet udarbejdet informationsmateriale om projektet, der indeholder en plakat, en flyer og en
Power Point præsentation om projektet. Materialet er tilgængeligt på Syddansk Sundhedsinnovations
hjemmeside og er sendt ud til en række af projektets interessenter.
Generelt om projektet
Et succesfuldt projekt sikrer, at de gravide tilbydes et individualiseret og fleksibelt graviditetsforløb, hvor
data flyder digitalt på tværs af sektorer til gavn for den gravide. Derudover vil de sundhedsfaglige opleve,
de har adgang til rette information på rette tidspunkt, samt at de kan dele oplysninger og information med
deres kolleger i de øvrige sektorer.
Gravide får i dag udleveret en papirbåren vandrejournal, hvis formål er at sikre, at data og informationer
deles på tværs af de involverede sektorer, almen praksis, sygehuse og den kommunale sundhedspleje.
Inden for rammerne af arbejdsdelingen mellem de tre sektorer er formålet med projektet at digitalisere
den analoge forretningsgang under graviditeten. I den forbindelse er der udarbejdet en analyse: ” Digital
understøttelse af graviditetsforløb”. Analysen danner ramme og udgangspunkt for anskaffelse, udvikling,
implementering samt udbredelse af en digital løsning til graviditetsforløb.
Sundheds-og Ældreministeriet står i spidsen for projektet, Syddansk sundhedsinnovation fra Region
Syddanmark varetager projektledelsen og sekretariatsbetjening af bl.a. styregruppen.
Sundhedsdatastyrelsen har ansvar for afholdelse af udbud og alle projektets parter (KL, Danske Regioner,
PLO, Sundhedsdatastyrelsen, Sundhedsstyrelsen og klinikere fra fødestederne, almen praksis og
kommunerne) er repræsenteret i styregruppen. Alt sammen for at sikre engagement og dedikation omkring
projektet.
Øvrigt
Der udsendes løbende nyhedsbreve og du kan holde dig opdateret om projektet på Syddansk
Sundhedsinnovations hjemmeside, LinkedIn og Instagram. Derudover skal du altid være velkomment til at
kontakte projektleder Lone Dalager Kristensen på ldk@rsyd.dk, hvis du har spørgsmål til projektet
Nyhedsbreve 2019
Status for projektet
Analysearbejdet i projektet ”Digital løsning til graviditetsforløb” er afsluttet i januar 2019, og der er den 5. februar 2019 afholdt temadag, hvor resultatet fra analysen blev præsenteret.
Siden præsentationen for Den nationale bestyrelse for sundheds it i slutningen af januar 2019, og deres
godkendelse af de næste aktiviteter, er det videre arbejde med projektet fortsat.
I projektet ”Digital løsning til graviditetsforløb” bliver alle 3 sektorer (praktiserende læger, regionale sygehuse og kommunale instanser) involveret i arbejdet, og det peger på et kompliceret opsæt for at sikre alles inddragelse. Styregruppen har forsøgt at betragte arbejdet ud fra alle perspektiver. Det er gjort på den måde, at i stedet for at lave et stort program, som skal varetage opgaven fra start til slut, er der foreslået etableret et mere fleksibelt projekt, som ændrer sig i takt med, at behovene ændrer sig.
Organiseringen ligger op til der fortsættes med en lille arbejdsgruppe, som består af repræsentanter på tværs af sektorer, faggruppe og geografi samt en referencegruppe med bred deltagelse af bl.a. sundhedsfaglige aktører, herunder gravide, jordemødre, obstetrikere, sygeplejersker, lægesekretærer, praktiserende læger, kommunale sundhedsplejersker og familiecentre, kommunale IT arkitekter, regionale IT arkitekter mf. Referencegruppens primære opgave vil være at bidrage løbende til arbejdsgruppens kvalificering i en bredere kreds af interessenter ift. fagligheder og sektorer.
For at sikre en tæt koordinering med de øvrige programmer og projekter, som ”Digital løsning til graviditetsforløb” påvirker og bliver påvirket af, nedsættes et koordinationsforum. Koordinationsforummet
vil bestå af projektledere fra de forskellige projekter, samt projektlederen fra nærværende projekt. Pt. er der igangsat trykprøvning af de eksisterende løsninger, analysering af snitflader og prioritering af funktionalitet (fase 1). Dette vil danne baggrund for en indstilling på næste bestyrelsesmøde vedrørende den egentlige organisering af projektet med tilhørende delprojekter og ansvarsfordeling. Fasen forventes at løbe frem til sommeren 2019 med nedslagspunkter ift. projektorganiseringen og udarbejdelse af
beslutningsgrundlag til ØA. Herefter vil der blive udarbejdet udbudsmateriale med henblik på et afsluttet
udbud inden udgangen af 2019.
Den videre plan
Parterne er enige om, at der arbejdes efter, at løsningen kan ligge klar snarest muligt. Derfor sigtes der mod
udarbejdelsen af et beslutningsgrundlag for udvikling og lokal implementering af løsningen frem mod økonomiaftalen for 2020, således at de første gravide kan benytte løsningen inden udgangen af 2020.
I slutningen af 2019 forventes arbejdet med selve udviklingen af basis funktionaliteter at starte. Derudover
igangsættes bl.a. arbejdet med udbud af løsningen til de gravide samt løsningen til sundhedspersonalet (den praktiserende læge, jordemoderen og sundhedsplejersken).
E-sundhedsobservatoriet 2019
Sæt allerede nu kryds i kalenderen til e-sundhedsobservatoriet den 9. og 10. oktober 2019, hvor status på
projektet vil blive præsenteret af styregruppeformand Nanna Skovgaard.
Generelt om projektet
Et succesfuldt projekt sikrer, Danmark tilbyder gravide et individualiseret og fleksibelt graviditetsforløb, hvor data flyder digitalt på tværs af sektorer til gavn for den gravide. Derudover vil de sundhedsfaglige opleve, de har adgang til rette information på rette tidspunkt, samt at de kan dele oplysninger og information med deres kolleger i de øvrige sektorer.
Gravide i dag får udleveret en vandrejournal, hvis formål er at sikre data og informationer deles på tværs af
de involverede sektorer - Såvel praktiserende læge, sygehusenheden og den kommunale sundhedspleje. Indenfor rammerne af arbejdsdelingen af de 3 sektorer er det med dette projekt formålet at digitalisere den analoge forretningsgang under graviditeten. I den forbindelse er der udarbejdet en analyse: ” Digital understøttelse af graviditetsforløb”. Analysen danner ramme og udgangspunkt for anskaffelse, udvikling, implementering samt udbredelse af en digital løsning til graviditetsforløb.
Sundheds-og Ældreministeriet står i spidsen for projektet, Syddansk sundhedsinnovation fra Region Syddanmark varetager projektledelsen og sekretariatsbetjeneingen af styregruppen.
Sundhedsdatastyrelsen har ansvar for afholdelse af udbud og alle projektets parter (KL, Danske Regioner, PLO, Sundhedsdatastyrelsen.
ANALYSE: Digital understøttelse af graviditetsforløb
Sundhedsstyrelsen, Digitaliseringsstyrelsen og klinikere fra fødestederne) er repræsenteret i styregruppen. Alt sammen for at sikre engagement og dedikation omkring projektet.
Øvrigt
Der udsendes løbende nyhedsbreve og du kan holde dig opdateret om projektet på Syddansk Sundhedsinnovations hjemmeside og LinkedIn.
Status for projektet
I august 2019 blev organisering af projektet Digital løsning til graviditetsforløb godkendt i Den nationale bestyrelse for sundheds IT. Den eksisterende styregruppe bliver udvidet med Marika Jensen fra Glostrup Kommune, Lisbeth Hammer fra Aalborg Universitets Hospital, Inge Bendixen fra Syddansk Sundhedsinnovation og Pia Kopke fra Region Hovedstaden.
På grund af folketingsvalget i foråret 2019 blev to styregruppemøder aflyst. Der har derfor været afholdt styregruppemøder den 28. august og 7. oktober, hvor styregruppen blev præsenteret for bl.a. den foreløbige tidsplan, økonomi og status for de igangsatte delprojekter.
Arbejdsgruppen har været samlet tre gange. Primære fokus var at kvalificere materiale forud for kravspecifikation til graviditetsmappen. Der har i denne sammenhæng også været afholdt en workshop, hvor en bredere gruppe klinikere og it.arkitekter fra referencegruppen var samlet.
For at sikre sammenhæng til andre projekter og programmer er der nedsat et koordinationsforum, som ved deres første møde drøftede afhængigheder projekterne imellem, udvikling af funktionalitet i programmer og skabt et forum for dette.
Alle statslige it-projekter over 10 mio. skal vurderes af statens It-råd og som en del af denne risikovurdering er der blevet afholdt et dialogmøde. Der var ros til projektet og der er sendt en tilbagemelding til projektet med en række opmærksomhedspunkter, som håndteres af projektet.
En række delprojekter er sat i gang: Risikovurdering, kildeafdækning, datadeling og lovgivning, graviditetsmappen, graviditetsapp, svangrehenvisning. Initialt har vi derfor brug for at få inspiration fra klinikken med viden indenfor de faglige områder, arbejdsgange, kultur mv. for at kunne planlægge implementeringen mest hensigtsmæssigt. Der er derfor planlagt et forløb i efteråret 2019, hvor vi i projektet besøger en række fødesteder, kommuner og almen praksis for at få input til implementering.
Den videre plan
Projektet om Digital løsning til graviditetsforløb er nævnt i Aftale om regionernes økonomi for 2020. Her står: ”Regeringen og Danske Regioner er endvidere enige om at udvikle en digital løsning til graviditetsforløb i 2020 og at udarbejde implementeringsplaner med henblik på at starte udbredelse i 2021.”
I starten af 2020 forventes arbejdet med selve udviklingen af basis funktionaliteter at starte. Derudover igangsættes bl.a. arbejdet med udbud af løsningen til de gravide samt løsningen til sundhedspersonalet.
Generelt om projektet
Et succesfuldt projekt sikrer, at Danmark tilbyder gravide et individualiseret og fleksibelt graviditetsforløb, hvor data flyder digitalt på tværs af sektorer til gavn for den gravide. Derudover vil de sundhedsfaglige opleve, de har adgang til rette information på rette tidspunkt, samt at de kan dele oplysninger og information med deres kolleger i de øvrige sektorer.
Gravide får i dag udleveret en vandrejournal, hvis formål er at sikre data og informationer deles på tværs af de involverede sektorer, almen praksis, sygehuse og den kommunale sundhedspleje. Indenfor rammerne af arbejdsdelingen mellem de tre sektorer er formålet med projektet at digitalisere den analoge forretningsgang under graviditeten. I den forbindelse er der udarbejdet en analyse: ”Digital understøttelse af graviditetsforløb”. Analysen danner ramme og udgangspunkt for anskaffelse, udvikling, implementering samt udbredelse af en digital løsning til graviditetsforløb.
Sundheds-og Ældreministeriet står i spidsen for projektet, Syddansk sundhedsinnovation fra Region Syddanmark varetager projektledelsen og sekretariatsbetjening af styregruppen.
Sundhedsdatastyrelsen har ansvar for afholdelse af udbud og alle projektets parter (KL, Danske Regioner, PLO, Sundhedsdatastyrelsen, Sundhedsstyrelsen, Digitaliseringsstyrelsen og klinikere fra fødestederne) er repræsenteret i styregruppen. Alt sammen for at sikre engagement og dedikation omkring projektet.
Øvrigt
Der udsendes løbende nyhedsbreve og du kan holde dig opdateret om projektet på www.syddansksundhedsinnovation.dk og LinkedIn.
Nyhedsbreve 2018
Analysearbejdet er i fuld gang i projektet ”Digitalisering af graviditetsforløb”.
Formålet med projektet er at finde frem til 3-4 løsningsmodeller til, hvordan sundhedsvæsenet i Danmark kan tilbyde gravide en digital vandrejournal i stedet for den papirbårne der eksisterer i dag. Projektet startede i juni, hvor der blev afholdt en udbudsrunde for at finde det konsulentfirma, der i dag foretager analysen.
Status på projektet
Tirsdag d. 11. september 2018 blev den første workshop i projektet afholdt. De inviterede var alle en del af referencegruppen, herunder jordemødre, læger, sygeplejersker, praktiserende læge, lægesekretærer samt en repræsentant fra de kommunale sundhedsplejersker og familiecentre. Der var således en bred repræsentation både på tværs af faggrupper og geografi.
Formålet med workshop 1 var at få kortlagt hele graviditetsforløbet med alle de forskellige kontakter til de sundhedprofessionelle den gravide møder i sin graviditet, hvilke informationer der deles og hvilke it systemer eller løsninger, der understøtter det nuværende samarbejde. Der var på workshoppen en stor velvilje til projektet og behovet for en digital løsning er stort. Resultatet af kortlægningen vil blive brugt i de fremtidige workshops.
Efterårets 2. workshop blev afholdt tirsdag d. 25. september, hvor vi tog imod en række gravide og nybagte mødre, som havde hovedrollen på dagen. På workshoppen blev der fokuseret på at kortlægge den gravides rejse gennem sundhedsvæsenet ud fra de gravides eget perspektiv. De gravide blev bedt om at fortælle hele historien om deres graviditet og udforske, hvad sker der mellem kontakterne i sundhedsvæsenet. Der blev på workshoppen delt mange erfaringer og oplevelser med den eksisterende vandrejournal, og der var mange historier med glemte vandrejournaler, sammenlappede gule kuverter og andre sjove anekdoter.
Eftermiddagen blev brug på at tegne, hvordan den ideelle rejse kunne se ud og på hvilken måde den kunne understøttes digitalt. De gravides ønsker og behov til en digital løsning blev udforsket i detaljen. På workshoppen deltog også jordemødre, sygeplejersker, læger og sundhedsplejersker. De sundhedsprofessionelle bidrog med deres faglige viden og indsigt på workshoppen, lyttede til de gravides fortællinger og fik til opgave at lave små benspænd undervejs.
Udover de afholdte workshops foretager Rambøll en række interviews og observationer sideløbende. Dette dels for at validere resultaterne fra de afholdte workshops og også for at få en så stor diversitet indenfor målgruppen af gravide. Fokus i interviews og observationer er derfor bl.a. gravide med komplikationer samt sårbare gravide.
Projektet ”Digital løsning til graviditetsforløb” har sammenhæng til andre aktuelle initiativer og projekter. Herunder Sundhedsstyrelsens anbefalinger for svangreomsorgen, som er ved at blive revideret. Der er repræsentation i projektets styregruppe og referencegruppe fra Sundhedsstyrelsen, som skal være med til at bygge bro mellem anbefalingerne og projektet.
Ligeledes afholdes der workshops på PRO området for graviditet, fødsel og barsel, hvor der også er tæt sammenhæng til det aktuelle projekt. Her er der repræsentanter fra PRO området i både styregruppe, referencegruppe og arbejdsgruppe. Projektet følger de øvrige initiativer tæt og sikrer dermed sammenhæng mellem aktiviteterne.
Der udsendes 4-5 nyhedsbreve i løbet af efteråret 2018 - du kan desuden holde dig opdateret om projektet på Syddansk Sundhedsinnovations hjemmeside og LinkedIn.
Analysearbejdet er i fuld gang i projektet ”Digital løsning til graviditetsforløb”. Formålet med projektet er at finde frem til 3-4 løsningsmodeller til, hvordan sundhedsvæsenet i Danmark kan tilbyde gravide en digital vandrejournal i stedet for den papirbårne, der eksisterer i dag. Projektet startede i juni 2018, hvor der blev afholdt en udbudsrunde for at finde det konsulentfirma, der i dag foretager analysen.
Status på projektet
Projektet er i midt i fase 4 af de i alt 5 faser og siden sidste nyhedsbrev er workshop 3, 4 og 6 blevet afholdt. På workshop 1, 2 og 3 har været med fokus på afdækning af ønsker og behov samt udarbejdelse af de gravides brugerrejser og de sundhedsprofessionelles To-Be brugerrejser. Workshop 3 blev afholdt den 5. oktober, workshop 4 blev afholdt den 12. oktober og workshop 5 blev afholdt d.25.oktober 2018.
På workshop 3 var de sundhedsprofessionelles To-Be brugerrejser i fokus som afslutning på fase 3.
Formiddagen gik bl.a. med at blive bevidst om de faktorer og detaljer, der kendetegner et godt
tilrettelagt forløb for den gravide samt de faktorer, der kan være begrænsende for fremtidens ideelle
forløb. Eftermiddagens opgave var netop at forestille sig det ideelle forløb for en gravid. Et ideelt
forløb, hvor den sundhedsprofessionelle har optimale vilkår for at kunne bidrage til, at den gravide
kvinde kommer gennem graviditeten sin graviditet tryg. Begrænsende faktorer som f.eks. jura, it-systemer eller andet skulle man ikke tage hensyn til – en opgave der i sig selv kan være en udfordring.
På workshop 4 blev fase 4 indledt omkring modeludvikling. Med afsæt i den viden der blev indsamlet på de
tidligere 3 workshops, blev systemmæssige forudsætninger afdækket, samt udfordringer og mulige løsninger til en digital løsning vendt. Formålet med workshop 4 var at skabe et fundament for, hvilke tekniske muligheder og udfordringer, der eksisterer i den digitale understøttelse. Viden fra workshoppen bliver anvendt i udviklingen af de 3-4 løsningsmodeller. Deltagerne på workshoppen var it-arkitekter og system eksperter fra reference gruppen, som er bredt repræsenteret - såvel i relation til repræsentanter fra
de involverede sektorer som de involverede systemleverandører og organisationer.
På workshop 5 blev første del af Rambølls løsningsforslag præsenteret for deltagerne, som var med til at diskutere og kvalificere løsningsforslaget. På workshoppen deltog sundhedsprofessionelle, herunder jordemødre, læger, sygeplejersker, lægesekretærer samt repræsentanter fra de kommunale familiecentre og sundhedsplejersker. Derudover deltog it-arkitekter og system eksperter. Det blev første møde mellem de sundhedsprofessionelle og systemteknikkerne, som mødtes dels for at kvalificere løsningsforslaget og dels for at øge forståelsen mellem de to grupper. Dette innovative tiltag er gjort for at mindske udviklingstiden af en funktionel og implementérbar løsning.
Sammenhæng til andre aktuelle initiativer og projekter
Projektet ”Digital løsning til graviditetsforløb” har sammenhæng til andre aktuelle initiativer og projekter.
Herunder Sundhedsstyrelsens anbefalinger for svangreomsorgen, som er ved at blive revideret. Der er repræsentation i projektets styregruppe og referencegruppe fra Sundhedsstyrelsen, som skal være med til at bygge bro mellem anbefalingerne og projektet. Ligeledes afholdes der workshops på PRO området for graviditet, fødsel og barsel, hvor der også er tæt sammenhæng til det aktuelle projekt. Her er der repræsentanter fra PRO området i både styregruppe, referencegruppe og arbejdsgruppe. Et tredje projekt,
hvor grænsefladerne krydser er projektet for komplekse forløb, og endelig er der det igangværende projekt
MAMAACT, som har fokus på social og etnisk ulighed i mor-barn sundhed. Alle projekter følges tæt i
indeværende projektfor at sikre sammenhæng mellem aktiviteterne.
Der udsendes 4-5 nyhedsbreve i løbet af efteråret 2018 - du kan desuden holde dig opdateret om projektet på Syddansk Sundhedsinnovations hjemmeside og LinkedIn.
Analysearbejdet er i fuld gang i projektet ”Digital løsning til graviditetsforløb”. Formålet med projektet er at finde frem til 3-4 løsningsmodeller til, hvordan sundhedsvæsenet i Danmark kan tilbyde gravide en digital vandrejournal i stedet for den papirbårne, der eksisterer i dag. Projektet startede i juni 2018, hvor der blev afholdt en udbudsrunde for at finde det konsulentfirma, der i dag foretager analysen.
Status på projektet
Tirsdag d. 6.november blev workshop no. 6 afholdt, hvor formålet var en yderligere kvalificering og afprøvning af løsningsmodellerne fra workshop 5. På denne workshop deltog gravide og nybagte mødre samt sundhedsprofessionelle, heriblandt jordemødre, læger, lægesekretærer og sygeplejersker. På workshoppen blev forskellige elementer i den digitale understøttelse af forløbet drøftet og diskuteret gruppevis ift. bl.a. henvisning fra praktiserende læge, visitation på fødestedet, den første konsultation ved jordemoder mv. Der var mange gode tilbagemeldinger og en yderligere kvalificering af løsningerne.
Tirsdag d.20. november blev den syvende og sidste workshop af holdt som en del af analysen. På workshoppen deltog sundhedsprofessionelle og systemteknikere. Formålet med den sidste workshop var at
give alle interessenter lejlighed til i fællesskab at validere og kvalificere det endelige forslag til løsningerne. Der var på denne workshop også en drøftelse af de enkelte trin ift. implementering. De systemtekniske og sundhedsfaglige deltagere blev delt op og fik vendt hver deres perspektiv i forhold til den foreslåede digitale løsning. Efterfølgende blev deltagerne samlet til en gennemgang af implementeringsplanen. Der var også på denne workshop god opbakning til projektet og der var mange interessante drøftelser og vigtige
overvejelser ift. implementering. Der skal derfor også lyde en stor tak til alle de som har deltaget på de 7 workshops her i efteråret 2018. Alle har bidraget til vigtigt og relevant information, der har stor betydning for analysens resultater og den digitale løsning.
Den videre plan
Den endelig rapport fra Rambøll forventes at blive godkendt på projektets styregruppemøde i december, hvorefter den vil blive præsenteret for Den nationale bestyrelse for sundheds IT i januar 2019. I styregruppen arbejdes der allerede nu på en løsning for den videre organisering i forbindelse med implementeringsprojektet.
Arrangement 2019 - Tirsdag den 5 februar kl. 9.30 - 15.00
Sæt allerede nu kryds i kalenderen tirsdag d.5.februar 2019, hvor styregruppen med Sundheds- og Ældreministeriet i spidsen inviterer til et arrangement, hvor analysens resultater vil blive præsenteret. Arrangementet foregår i Syddansk Sundhedsinnovations faciliteter i Forskerparken i Odense.
Øvrigt
Der udsendes 4-5 nyhedsbreve i løbet af efteråret 2018 - du kan holde dig opdateret om projektet på Syddansk Sundhedsinnovations hjemmeside og LinkedIn.
Kontakt
Lone Dalager Kristensen
Projektleder
Brugercentreret Innovation
29 65 55 48 ldk@rsyd.dk Lone Dalager Kristensen på LinkedIn