Skip til primært indhold

Sammen om sundhed

Projekt udvikler et samlet koncept for understøttelse af mental og fysisk trivsel for unge mellem 13 og 18 år.

Formål

Projektet Sammen om sundhed har som primært formål at fremme sundheden blandt unge mellem 13 og 18 år i sårbare positioner gennem en skræddersyet app og støttende fællesskaber for fysisk aktivitet.

Projektet skal derved:

  • Fremme fysisk aktivitet
  • Støtte de unge i at finde meningsfulde fællesskaber
  • Give dem ressourcer til håndtering af psykisk mistrivsel.

Mål

Gennem samarbejde med lokale idrætsforeninger, partnerskaber på tværs af sektorer og involvering af fagpersoner, vil projektet skabe et inkluderende og støttende miljø, hvor unge i alderen 13-18 år, kan udvikle sunde vaner og styrke deres trivsel.

Målet er at motivere, inspirere og guide dem ind i positive, aktive fællesskaber.

  • At få viden om unge i sårbare positioner med fokus på deres barrierer og potentialer for sunde vane
  • At udvikle et digitalt univers for unge i alderen 13-18 år med fokus på elementer, der har indflydelse på mental og fysisk trivsel
  • At udvikle et koncept for dialog som ramme for det digitale værktøj, hvor emnerne introduceres og diskuteres i klasseregi eller med relevante fagpersoner
  • At producere værktøjer og indhold til appen Sammen om sundhed, herunder tekst, videoer, øvelser, redskaber til selvmonitorering, inspiration til sunde vaner, afspændingsøvelser mv.
  • At afprøve og evaluere konceptet samt processen omkring udviklingen af appen
  • At udvikle og afprøve en model for deltagelse og fastholdelse af målgruppen i de lokale idrætsforeninger igennem Den gode velkomst
  • At beskrive potentiale, udfordringer og omkostninger forbundet med at drive konceptet efter endt projektperiode
  • At formidle resultaterne fra projektet til inspiration for andre organisationer

Baggrund

Unge oplever stigende psykisk mistrivsel, hvilket kan resultere i stress, angst, depression og andre mentale sundhedsproblemer. Samtidig fører en mere stillesiddende livsstil til fysiske sundhedsproblemer, såsom overvægt og dårlig fysisk form. Tendenser, som har langvarig effekt på individets sundhed gennem hele livet og udgør en brændende platform, som kræver akut opmærksomhed og handling.

Forskning, tidligere initiativer med målgruppen og inputs fra fagpersoner peger på flere vigtige områder for de unges trivsel. Det handler blandt andet om fysisk aktivitet, mental sundhed, ernæring, søvn, sociale forbindelser, seksualitet, digitale vaner og rusmidler.

Aktiviteter

En række nøgleaktiviteter skal være med til at nå projektets mål:

  • Udvikling af en brugercentreret app ”Sammen om sundhed”, som indeholder værktøjer og ressourcer, der fremmer fysisk aktivitet og mental trivsel.
  • Tilpasning og test: Appen udvikles i tæt samarbejde med eksperter, fagfolk og de unge selv for at sikre relevans og effektivitet.
  • Fremme af inkluderende miljøer i samarbejde med DGI og lokale idrætsforeninger for at udvikle Den gode velkomst, et koncept, der skal skabe et inkluderende og støttende miljø for unge.
  • Kompetenceudvikling og støtte til fagpersoner som lærere, pædagoger og andre fagpersoner, så de kan støtte de unge i brugen af appen og de tilhørende ressourcer.
  • Evaluering og justering gennem løbende indsamling af data og feedback skal sikre, at effekten af appen og indhold og funktionalitet justeres efter behov.
  • Ved at kombinere den digitale platform med et kompetenceudviklingsredskab for fagpersoner, ønsker vi at skabe et helhedsorienteret supportsystem, der kan gøre en positiv forskel i de unges liv.

Udviklingen af projektets digitale løsning bygger på den eksisterende platform - appen Mit liv – min sundhed og allerede etableret funktionalitet, suppleret med input fra relevante fagfolk og unge for at skabe tilpasset indhold. I projekt hentes data fra de unges telefoner og smartwatches ind i appen via Data Donor.

Forventet effekt

Med udgangspunkt i en kommende ung brugers fortælling, kan følgende beskrivelse være med til at forklare den forandring og indflydelse, som vi forestiller os, at indsatsen kan bidrage til.

Mia er en 16-årig pige, der kæmper med angst og ofte føler sig overvældet i sociale situationer. Appen Sammen om sundhed er designet til personer som Mia. Appen har et simpelt og beroligende design, der hjælper hende med at tage små skridt mod at finde det rigtige idrætsfællesskab.

Syddansk Sundhedsinnovations leverancer

Det Digitale Sundhedscenter er et partnerskab, der blev etableret i 2013 og inkluderer 30 kommuner, Region Syddanmark samt flere patientforeninger.

Partnerskabet tilbyder en række digitale forløb med fokus på at styrke mestring af kroniske sygdomme, fremme sundhedskompetencer og motivere til ændring af vaner

I projektet Sammen om sundhed bygger vi på den eksisterende organisering. Projektledelsen varetages af SDSI, der skal lede projektet, koordinere kontrakter, planlægge behovsafdækning, arrangere workshops, facilitere møder og sørge for tværsektoriel kommunikation.

Projektet vil have en projektgruppe og en styregruppe, der samler alle relevante partnere. Projektgruppen mødes hver anden måned, og styregruppen cirka hver tredje måned. Der vil være opstartsmøder og afslutningsmøder for at sikre klar kommunikation og samarbejde.

Partnere

I dette projekt bygger vi på den eksisterende viden om fysisk og mental sundhed fra de regionale partnere, mens kommunerne og DGI bidrager med deres viden og adgang til målgruppen gennem uddannelse, sociale initiativer og frivillige idrætstilbud. For yderligere ekspertise og evaluering inddrager vi forskningsinstitutioner, hvilket giver en solid basis for projektet.

Vi integrerer også erfaringer fra tidligere projekter og løsninger. Dette inkluderer Mindhelper-platformen, udviklet af Center for Digital Psykiatri, som støtter unge i at håndtere psykisk mistrivsel. Kommunerne har omfattende erfaring med indsatser for unge i sårbare positioner, og DGI har en lang tradition for samarbejde med kommunerne, især med fokus på at involvere unge i lokale idrætsaktiviteter.

  • De unge: De unges bidrag ind i projektet er essentielt for at opnå viden og forståelse for målgruppens erfaringer og behov
  • Kommunerne: Kommunerne bidrager med viden om de unge og har mange års erfaring med at arbejde med denne målgruppe
  • Region Syddanmarks innovationsstab, Syddansk Sundhedsinnovation, er ansvarlig for projektledelsen og har omfattende erfaring inden for brugercentreret innovation og digitalisering
  • Center for Digital Psykiatri, Region Syddanmark, som er kendt for deres viden inden for digitale tilbud til borgere med mentale og psykiske udfordringer, herunder også forebyggelse af mental mistrivsel blandt unge
  • Danske Gymnastik- og Idrætsforeninger (DGI): DGI Fyn deltager i projektet med det formål at afdække modeller for inkludering og fastholdelse af unge i målgruppen i de lokale idrætstilbud for på den måde at sikre deres fysiske aktivitetsniveau
  • Idrætsforeninger deltager med frivillige ildsjæle
  • Forskningsenheden for Almen Praksis, Syddansk Universitet deltager med deres særlige viden om evaluering af sundhedsinnovationsprojekter og vil i dette projekt være ansvarlig for design og gennemførelse af evalueringen af projektets målsætninger
  • Regional udvikling, Region Syddanmark: Region Syddanmark arbejder for at inddrage borgerne i udviklingen af initiativer inden for mental og fysisk trivsel. Der arbejdes med at udvikle og afprøve nye metoder, og med udbredelse af indsatser, der virker.

Herudover involveres leverandører af indhold og platform til udvikling af selve appen samt yderligere relevante samarbejdspartnere og frivillige organisationer så vidt muligt.

Sammen udgør disse partnere et stærkt team, der kombinerer ledelse af digitale udviklingsprocesser, tværsektorielt samarbejde og lokal viden for at gennemføre projektet og levere målrettede digitale sundhedstilbud til de unge.

Finansiering

Projektet finansieres af Novo Nordisk Fonden via deres pulje: ”Ulighed i sundhed – støtte til at børn og unge i sårbare positioner kan leve et sundere liv 2024”

Projektperiode

  • 1. januar 2025 – 31. december 2027.

Kontakt

Marie Damgaard Starklint

Konsulent

Brugercentreret Innovation


24 23 88 05

Maria Hardt Schønnemann

Konsulent

Styring, Udvikling og Viden


29 64 58 84 Maria Hardt Schønnemann på LinkedIn
APPFWU02V