Skip til primært indhold

Symptomhåndteringsværktøj til hjertepatienter

Evalueringen af symptomhåndbøgerne viser høj brugertilfredshed og anvendelse på tværs af sygehuse, kommuner og almen praksis

Fire symptomhåndteringsværktøj til hjertepatienter

Fire symptomhåndteringsværktøj til hjertepatienter

Sygehus Lillebælt har i 2020 i samarbejde med hjertepatienter, sygeplejersker, terapeuter og læger fra sygehus og kommuner og med konsulentbistand fra Syddansk Sundhedsinnovation (SDSI) udviklet symptomhåndbøger til fire grupper af hjertepatienter og deres pårørende.

Syddansk Sundhedsinnovation evaluerede symptomhåndbøgerne

- For at kvalificere indholdet i symptomhåndbøgerne gennemførte Syddansk Sundhedsinnovation i 2020 et iterativt og brugercentreret udviklings- og testforløb, der inkluderede interviews og kvalificeringsmøder med alle brugerne - hjertepatienter, sygeplejersker, terapeuter og læger fra både sygehus og kommuner, forklarer Svenja Jaffari,

Fra januar 2021 blev de færdigudviklede symptomhåndbøger udleveret til hjertepatienter i forbindelse med ambulant besøg på sygehuset, samt ved indlæggelse eller udskrivelse.

- Herfra fulgte i løbet af efterår 2021 en mixed-method evaluering, der omfattede interviews med både sundhedsfaglige på sygehuset og i kommunen, med almen praksis og patienter/ borgere. Der blev desuden fremsendt et spørgeskema til hjerteafdelingens sundhedsfagligt personale og de 6 kommuner tilknyttet Sygehus Lillebælts hjerteafdelingen.

- Derudover har evalueringsprojektet indsamlet data, der kan understøtte videreudvikling og kvalificering af håndbøgerne, herunder en digital version af symptomhåndbøgerne, slutter Svenja Jaffari.

Læs evalueringsrapporten: Symptomhåndteringsværktøj til hjertepatienter i tværsektorielt rehabiliteringsforløb, januar 2021.

Brugerne er tilfredse med symptomhåndbøgerne

Evalueringen viser, at symptomhåndbøgerne har opnået deres formål med en høj brugertilfredshed og anvendelse på tværs af sektorerne. Det viser både interviews og spørgeskemaer.

Håndbøgerne bliver anvendt af både sundhedsprofessionelle og patienter i klinikken/sygehuset og i kommunerne. Også pårørende har set håndbøgerne som kilde til valid information. Almen praksis har endnu ikke taget håndbøgerne i brug, men omtaler dem ved førstehåndsindtryk som en god og meget brugbar løsning. Så snart man også har modtaget en .pdf-version af håndbøgerne vil man lægge dem ind i den almen praktiserende lægers onlinebaseret videndatabase MediBOX, for at kunne bruge den sammen med patienter ifm. fx årskontrol.

Ud over de fire sektorer – almen praksis, sygehus, kommunal rehabilitering og hjemmet – kan det konstateres, at den kommunale hjemmepleje vil også have gavn af at kende til håndbøgerne, da hjemmesygeplejersker og social- og sundhedsassistenter kommer i borgerens hjem ifm. hjemmehjælp, medicindosering og rengøring.

Evalueringen anbefaler derudover følgende tiltag:

  • At der udvides patientgruppen til at inkludere de patienter, der har atrieflimre, og der udarbejdes en særskilt bog til disse.
  • At der afsættes ressourcer til mindst én tovholder pr. sektor/pr. relevant fag, der sørger for den videre implementering og anvendelse af håndbøgerne. Tovholderen udarbejder også et format, til en struktureret anvendelse af håndbøgerne.
  • At der udvikles en digital version, der er brugervenlig og let tilgængelig, som et supplement til den analoge, papirbaserede version.

Rehabilitering og særlig støtte til hjertepatienter

Symptomhåndbøgerne henvender sig til fire grupper af hjertepatienter og deres pårørende.

  • Patienter, som har gennemgået en hjerteklapoperation
  • Patienter i behandling for hjertesvigt
  • Patienter, som går til kontrol pga. hjerteklapsygdom
  • Patienter, som lider af forsnævring af kranspulsårer.

Håndbøgerne skal anvendes til at illustrere symptomer som hjertepatienten kan opleve, samt inddele symptomerne i alvorlighedsgrad og give anvisninger til handlinger.

Håndbøgerne udleveres på sygehuset og bruges i tiden efter udskrivelse og i forbindelse med den opfølgende rehabilitering i kommunalt regi og ved kontakt med egen læge. Håndbøgerne forventes at skabe tryghed og handlemuligheder for patient og pårørende og et fælles sprog og kompetenceudvikling blandt fagprofessionelle i alle tre sektorer.

Effekten af håndbøgerne er blevet evalueret hos både patienter og pårørende, terapeuter, læger og sygeplejersker på Sygehus Lillebælt, i kommuner og hos den praktiserende læge.

I forbindelse med udvikling af håndbøgerne blev >30 patienter på tværs af de ovennævnte patientgrupper og aldersgrupper inddraget i processen, og de har udtrykt et ønske om en mulighed for at tilgå håndbøgerne i en digital version, gerne som app på telefonen. Et ønske, som også er blevet undersøgt nærmere i evalueringsforløbet.

Læs evalueringsrapporten: Symptomhåndteringsværktøj til hjertepatienter i tværsektorielt rehabiliteringsforløb, januar 2021.

Kontakt

Svenja Jaffari

Innovationskonsulent, designforsker

Brugercentreret Innovation


23 24 59 17 Svenja Jaffari på LinkedIn
APPFWU01V