Skip til primært indhold

Digital Diabetes - Erfaringsrapport

Der er en række områder at tage hensyn til, når man afprøver indsatser til inklusion og fastholdelse af særligt sårbare med diabetes i behandlings- og rehabiliteringsforløb

Projektet ”Digital Diabetes – Digital støtte til særligt sårbare borgere med type 2-diabetes” er ét blandt syv projekter, der har modtaget støtte fra Sundhedsstyrelsens satspulje om ”Indsatser til inklusion og fastholdelse af særligt sårbare patienter med diabetes i behandlings- og rehabiliteringsforløb”.

Digital Diabetes havde til formål at udvikle og afprøve en digital løsning, der understøtter livet med type 2-diabetes (T2D) og fremme hensigtsmæssig livsstil hos særligt sårbare borgere i kommunale støtteordninger, og samtidig tilbyder fagprofessionelle mulighed for et kompetenceløft.

Projektets to primære indsatsområder:

  • Udvikling af et målrettet rehabiliteringstilbud i form af appen ”Mit liv – min sundhed”
  • Kompetenceudvikling målrettet social- og sundhedsfaglige medarbejdere i kommunerne.

Digital Diabetes havde desuden fokus på at styrke det tværfaglige samarbejdet mellem social- og sundhedsområdet for at understøtte en mere sammenhængende indsats for sårbare borgere. Det tværfaglige samarbejde havde samtidig afgørende indflydelse på udviklingen af ”Mit liv – min sundhed” appen. Appen indeholder således elementer fra både social- og sundhedsområdet, og kan bruges som et dialogredskab sammen med sårbare borgere.

Målgruppen for Digital Diabetes:

  1. Særligt sårbare borgere, der modtager kommunal socialpsykiatrisk støtte i eget hjem under Servicelovens § 85 eller tilbydes aktivitets- og samværstilbud under Servicelovens § 104.
  2. Socialpædagogisk- og sundhedsfagligt personale, der varetager støtte til ovenstående gruppe af borgere.

Erfaringsrapporten beskriver behovsafdækningen baseret på interviews med borgere/medarbejdere og de konkrete anbefalinger til indhold og funktioner det udløste. Den uddyber desuden indsatsområderne, gennemgår resultaterne samt lister de muligheder og barrier, som man bør være opmærksom på i arbejdet med digitale løsninger til sårbare borgere. Endelig beskriver den de implementeringsaktiviteter, som blev gennemført i projektperioden og afslutter med at gennemgå udvalgte læringspunkter.

 Læs erfaringsrapporten fra Syddansk Sundhedsinnovation her: Digital Diabetes erfaringsrapport.

Digitale indsatser til sårbare borgere med type 2-diabetes

Ved udvikling af digitale løsninger til sårbare borgere, som i Digital Diabetes, er det vigtigt, at viden formidles visuelt (billeder og lyd) og tekster er lette at forstå.

- Det er vigtigt at motivere sårbare i deres hverdagsliv og tilbyde hjælpeværktøjer til at understøtte små og løbende adfærdsændringer. Grundet målgruppens sårbarhed, kan digitale løsning ikke stå alene. Sårbares nære kontakter skal have de fornødne kompetencer til at understøtte arbejdet, og digitale redskaber skal kunne bruges i fællesindsatsen mellem borger og bostøtte, idet bostøtter har en afgørende rolle, forklarer projektleder, Carsten Jensen fra Syddansk Sundhedsinnovation.

Samlet viste behovsanalysen, at digitale løsninger bør fokusere på primært tre elementer: et element, som sikrer den fornødne kompetenceudvikling af fagprofessionelle (social- og sundhedsfaglige); et element, som understøtter dialogen mellem bostøtte og borger, og et element, som støtter borgere i hverdagen (livsstil, patientuddannelse samt støtte til at håndtere diabetes i hverdagen).

Appen Mit liv – min sundhed

Konceptet for appen Mit liv – min sundhed er således udviklet med afsæt i behovsafdækningen. Både social- og sundhedsfaglige deltog i de indledende workshops med leverandøren, hvor fundamentet og strukturen for appen blev skabt og visualiseret. Indhold og design er yderligere skabt i samspil med fagprofessionelle via arbejdsmøder og kvalificeret af borgere via brugertests.

Resultatet er en applikation, der indeholder et minimum af tekst, men i høj grad anvender billeder og video til at formidle viden. Appen understøtter borgerne i deres hverdagsudfordringer, som at spise/drikke sundere og oftere, huske deres medicin og dyrke motion. Et centralt aspekt i appen er desuden, at undgå løftede pegefingre og fokus på borgerens diabetes.

Et andet element i anvendelsen af digitale indsatser til målgruppen er at sikre, at de medarbejdere, der skal implementere løsningerne, bliver klædt på til opgaven. Erfaringerne fra projektet viser, at medarbejderne i kommunerne ikke altid føler sig digitalt kompetente og oplever usikkerhed i promoveringen af digitale løsninger.

Konkret havde medarbejderne et ønske om øget kendskab til pædagogiske hjælpeværktøjer og et ønske om øget kendskab til de sundhedsfaglige aspekter ved T2D. De sundhedsfaglige havde således et ønske om få flere hjælpeværktøjer til det pædagogiske arbejde, mens de socialfaglig havde et ønske om øget forståelse for diabetes og følgevirkningerne heraf.

Fra projekt til forankring

Gevinstrealiseringsprocesser gennemført med både styregruppe og projektgruppe med udgangspunkt i SDSIs gevinstrealiseringskit var undervejs et vigtig redskab til forventningsafstemning og forankring af projektet:

- Gevinstrealiseringsprocessen var med til at hjælpe os tilbage på sporet i en svær fase af projektet, hvor fokus ikke var tilstrækkeligt afgrænset, og vi endnu ikke havde fået skabt den nødvendige ledelsesmæssige forankring på tværs af social- og sundhedsområdet, forklarer Anna-Britt Krog, it-projektleder.

Læs mere om gevinstrealisering.

Ledelsesopbakning spiller en central rolle for at flere medarbejdere får indsigt i løsningen, og bliver motiveret til at anvende løsningen i deres arbejdet, hvilket får betydning for, hvor mange borgere, der tilbydes løsningen.

Det tværfaglige samarbejde er en central forudsætning for at appen implementeres og projektets resultater anvendes fremadrettet. Det tværfaglige samarbejde har i sig selv været positivt for de involverede medarbejdere, men fremhæves også som et vigtigt element i det fremadrettet arbejde med borgere. Diabetes kræver ikke kun en sundhedsfaglig indsats, når man arbejder med sårbare borgere.

- Diabetesforeningen har med deres kendskab til målgruppen, deres faglige materiale og netværk spillet en vigtig rolle i udviklingen, og vil fremadrettet kunne understøtte udbredelsen af appen. Steno Diabetes Center har med deres sundhedsmæssige kompetencer, været en uundværlig sparringspartner i projektet, mener projektleder, Carsten Jensen.

Overordnede erfaringer

Samlet viser erfaringsrapporten, at der er en række områder at tage hensyn til, når man afprøver indsatser til inklusion og fastholdelse af særligt sårbare med diabetes i behandlings- og rehabiliteringsforløb.

  • Det er vigtigt at skabe motivation hos både borgere og samarbejdspartnere ved at opbygge tillidsfulde relationer.
  • Der bør tages hensyn til målgruppens ofte konkurrerende problematikker, som andre former for sygdom eller manglende overskud.
  • Tværfagligt samarbejde er nødvendigt i arbejdet med sundhedsindsatser målrettet sårbare borgere.
  • Arbejd med databeskyttelse gennem design og giv brugervenlig information om brug af data.
  • Det er afgørende, at alle forstår, hvad den enkelte borger har af behov og er motiveret for, og derudfra tilrettelægger indsatsen.
  • De lokale tovholdere er afgørende for implementeringen lokalt. Denne rolle kræver understøttelse via kompetenceudvikling, implementeringsstøtte fra projektledelsen samt ledelsesmæssig opbakning i egen organisation.

God læselyst

 

APPFWU02V