Virtuel undervisning fik et boost under corona
Når man som sundhedsfaglig arbejder med virtuel undervisning af borgere og patienter, har man brug for de rette digitale kompetencer
Fagmagasinet Medicoteknik satte i sit august-nummer 2020 fokus på nogle af de tiltag som Region Syddanmark satte i gang under coronakrisen. Artiklen "Virtuel undervisning fik et boost under corona" beskriver hvordan man som sundhedsfaglig har brug for de rette digitale kompetencer, når man arbejder med virtuel undervisning af borgere og patienter.
Digital patientuddannelse er et fleksibelt tilbud, der hjælper borgere med diabetes eller hjertesygdom til at adoptere en sundere livsstil. Ambitionen er at gøre de digitale løsninger til en integreret del af det kommunale sundhedstilbud til borgere med kroniske sygdomme.
I arbejdet med at implementere den digitale patientuddannelse opstod behovet for mere digital uddannelse til de sundhedsfaglige, som leverer virtuel undervisning og webinarer til borgerne. Det er vigtigt, at underviserne føler sig trygge ved teknologien, så de er klædt på til formidlingen og den praktiske håndtering af de digitale løsninger.
Webinaret blev afholdt den 12. marts - netop som Danmark lukkede ned, og videomøder pludselig fik ny relevans.
FAKTA om Bliv digital kompetent
- Uddannelseskonceptet "Bliv digital kompetent" er lagt an som et kort kursusforløb, så det er tilgængeligt for så mange som muligt. Det starter med to timers online-møde, hvor undervisere og kursusdeltagere bliver enige om de emner, cases og teknologier, der skal indgå i forløbet. Herefter følger tre kursusdage med fremmøde. Det hele afvikles over to måneder.
- Målgruppen er klinikere på sygehuse og lægesekretærer på sygehuse og i almen praksis. Men fordi konceptet er generisk opbygget, kan det med få tilretninger også bruges af andre faggrupper, for eksempel på socialområdet.
- Målet med uddannelsen er at klæde de sundhedsfaglige på med teknologisk forståelse og digitale kompetencer til at hjælpe borgeren optimalt med at håndtere sygdom og sundhed ved hjælp af digitale værktøjer. Det kan for eksempel være en mobil-app til indrapportering af blodtryksmålinger. Vi taler om at give patienten »empowerment«.
Kompetenceløft
Syddansk Sundhedsinnovation satte i april 2019 gang i projektet »Bliv Digital Kompetent«.
Formålet var at styrke de sundhedsfagliges digitale kompetencer på tre områder: teknologiforståelse, brug af digitale teknologier og kommunikation med borgere ved digitalt understøttet behandling, pleje og rehabilitering.
Efter halvandet år med testforløb står vi nu med et færdigt uddannelseskoncept, som snart rulles ud i praksis. De sundhedsfaglige bliver digitalt kompetente via valgfaget »Digitalisering og relationsdannelse« på UCL-grunduddannelsen og via et diplommodul med samme titel på UCL-efteruddannelsen.
Herudover tilbyder Region Syddanmark uddannelseskonceptet til klinikken.
Corona-nedlukningen i marts skabte øjeblikkeligt en massiv efterspørgsel efter digitale kompetencer. Så de sundhedsfaglige, der var med på de første kurser, måtte implementere deres læring i lyntempo. En af de heldige, der var med fra start, fortæller, at hun fik stor glæde af sin nye viden:
- Jeg er virkelig glad for, at jeg var med på kurset. Da hele Danmark bare sådan overnight lukkede ned, skulle vi pludselig til at mødes med borgerne online. Nu vidste jeg fra min undervisning, hvordan man oprettede et rum, hvor man kunne mødes, og at man bare kunne sende et sikkert link til borgerne.
- Det er vigtigt at følge op på undervisningen,
så borgeren fastholdes i de nye vaner, fortæller
Berit Knold, klinisk diætist i Faaborg-Midtfyn
kommune.
Teknologiforståelse
Centralt i uddannelsesforløbet er, at deltagerne får en teknologiforståelse, hvor de bevæger sig fra blot at være brugere til at kunne tilrettelægge, formidle og styre anvendelsen af digitale teknologier.
Derfor arbejdes der både med læring om teknologi og processer. Deltagerne præsenteres blandt andet for værktøjer til at etablere sikre møderum opsætning af webinarer i Adobe Connect, produktion af video og podcasts og kvalificering af apps på markedet.
Berit Knold, klinisk diætist i Faaborg-Midtfyn kommune, var med på pilottesten af »Bliv Digital Kompetent«. Sammen med en kollega fra Varde kommune så hun muligheder i at bruge podcasts i uddannelsesforløb til patienter med kronisk sygdom.
- Det er ikke gjort med at undervise borgeren en enkelt gang. Der skal følges op, så borgeren bliver fastholdt i de nye vaner, forklarer hun.
Sideløbende med det tekniske diskuteres det under forløbet, om teknologi altid er den bedste løsning. Særligt når det gælder opbygningen af relationer mellem de sundhedsfaglige og patienterne. Mange sundhedsfaglige er nemlig bekymrede for, at digitaliseringen kan skabe distance og komme i vejen for dannelsen af relationer, og det skal vi naturligvis søge at forebygge.
Kontakt
Linda Justi
Projektleder
Brugercentreret Innovation
29 20 11 87 linda.justi@rsyd.dk Linda Justi på LinkedIn