Skip til primært indhold

Kommunal leder i den digitale transformation

Nye systemer, øgede krav til digitale kompetencer og medarbejdernes skepsis over for teknologiske løsninger gør det svært at lede forandringen.

Digital transformation kræver digitale kompetencer

Lene er afdelingsleder i en kommunal sundhedsforvaltning. Digitalisering i sundhedssektoren har dog gjort hendes arbejde mere komplekst. Nye systemer, øgede krav til digitale kompetencer og medarbejdernes skepsis over for teknologiske løsninger gør det svært at lede forandringen.

Som andre ledere spørger hun sig selv:

  • Hvordan skaber jeg mening i den digitale transformation for medarbejderne?
  • Hvordan sikrer jeg, at teknologien understøtter deres arbejde, og ikke bliver en ekstra byrde?
  • Hvordan håndterer jeg modstand?

Uddannelsesforløb for kommunale ledere

En ny mulighed opstår: Lene er skeptisk da hun får mulighed for at deltage i et nyt uddannelsesforløb i Syddansk Sundhedsinnovation for kommunale ledere.

Men hun opdager hurtigt, at dette forløb er anderledes. Forløbet giver ikke blot viden om digitalisering. Det giver også et fælles sprog og konkrete værktøjer til at håndtere transformationen i praksis. Hun bliver matchet med en "buddy" – en anden leder med lignende udfordringer – det giver hende et værdifuldt sparringsrum.

Fra indsigt til handling

Workshops og case-baseret læring giver Lene nye perspektiver på digital ledelse.

Hun lærer om adfærdsdesign og forandringsledelse. Hun opdager, at små justeringer gør en forskel i medarbejdernes accept af nye digitale løsninger. Hun begynder at afprøve nye metoder i egen organisation.

Da hun oplever, at en gruppe medarbejdere er modvillige over for en ny digital journal, beslutter hun sig for at bruge adfærdsdesign-principper og hun inddrager medarbejderne i implementeringen. Hun fokuserer på at gøre den nye løsning indlysende, attraktiv, let og givende – og pludselig oplever hun, at modstanden aftager, og teknologien bliver en integreret del af arbejdet.

Lene ser sin rolle som digital leder i et nyt lys. Hun har fået:

  • Et fælles sprog for digitalisering, som hun kan bruge med sine medarbejdere.
  • Værktøjer til at kortlægge digitalisering i praksis og omsætte dem til konkrete handlinger.
  • Erfaring med at skabe mening i digital transformation, hvilket har styrket medarbejderes engagement.
  • Et stærkt netværk af andre kommunale ledere med lignende udfordringer.

Positiv evaluering blandt lederne

Evalueringen viser, at lederne generelt er tilfredse med form og indhold. De fremhæver modulerne om forandringsledelse og adfærdsdesign som værdifulde. Dog peger flere på, at forløbet med fordel kan tilpasses endnu mere til den kommunale virkelighed med flere konkrete cases.

Læs den overordnede evaluering af projektet Kompetencer til Digitalt Lederskab med målopfyldelse, resultater, læringspunkter, anbefalinger og forankring.

Lene anbefaler forløbet til sine lederkolleger og understreger, at digital transformation både handler om teknologi og mennesker og ledelse.

For hvis der er én ting, hun har lært, så er det, at fremtidens digitale sundhedsvæsen kræver mere end systemer og data. Det kræver ledere, der kan skabe mening, engagement og motivation for forandring.

Kontakt

Carsten Jensen

Projektleder

Brugercentreret Innovation


24 96 11 72 Carsten Jensen på LinkedIn
APPFWU01V