Samspil mellem mennesker og AI i sundhedsvæsenet - opsamling fra RAIN-møde
Dagen satte fokus på, hvordan implementering af AI påvirker handlekraft, samarbejde og arbejdsgange i klinisk praksis.
Den 16. juni afholdt RAIN - netværk for AI i sundhedsvæsenet temadag om menneske-AI-samspil. Sammen med over 100 deltagere var omdrejningspunktet for dagen oplæg, workshop og fælles refleksioner om, hvad der skal til for at implementere AI på en bæredygtig måde, der giver mening for fagprofessionelle og skaber værdi for patienter.
Integration af AI i sundhedsvæsenet er også(!) et psykologisk anliggende
Dagen blev indledt med et oplæg fra teknopsykolog Astrid Galsgaard, som gjorde os klogere på, menneske-AI samarbejde og de psykologiske mekanismer, der påvirker implementeringen af AI i sundhedsvæsenet.
Med afsæt i cases fra radiologien viste hun, hvordan AI ikke alene ændrer arbejdsgange, men også påvirker fagidentitet, ansvar, tillid og forståelsen af, hvad der udgør god faglig praksis. For når AI bliver en del af kerneopgaverne og især som et centralt led i sundhedsvæsenets digitale processer, opstår der nye spændingsfelter, som sundhedsvæsenet, og i høj grad medarbejderne, skal forholde sig til.
Et centralt begreb i den forbindelse er agens – oplevelsen af at kunne handle kompetent, tage ansvar og bevare sin faglige stolthed. Ifølge Astrid er netop denne oplevelse afgørende for, om AI opleves som et nyttigt værktøj eller som en trussel:
- AI-implementering fejler sjældent på grund af teknik. Derimod afgøres succesen af psykologiske mekanismer, pointerer Astrid Galsgaard.
For at understøtte til en bæredygtig implementering af AI bør sundhedsvæsenet og ledelsen støtte medarbejdernes strategier til at overkomme spændinger ved at:
- Tilpasse arbejdsgange med nye praksisser og systemer.
- Udvikle nye færdigheder, så medarbejderne lærer at navigere i grænselandet mellem deres egen ekspertise og AI'ens kapacitet.
- Sørge for kollegial sparring til navigering i nye arbejdsmåder med AI som støtte.
- Være opmærksom på de naturlige spændinger, modreaktioner og den påvirkning, som AI kan have på fagidentiteten og balancen mellem egen dømmekraft og automatiserede systemer.
Se hele Astrid Galsgaards præsentation om menneske-AI samarbejde
Workshop og fælles drøftelser
Anden del af dagen var en workshop faciliteret af Randi Lehmann Boesen, antropolog i Syddansk Sundhedsinnovation, med spørgsmål til refleksion og fælles drøftelse.
Her var fokus på de organisatoriske og menneskelige udfordringer i implementeringen af AI med udgangspunkt i deltagernes egne erfaringer. Formålet var at drøfte, hvilke behov der er for viden og kompetencer, for at AI kan blive en reel gevinst i den kliniske hverdag.
Workshoppen kredsede særligt om kompetenceudvikling, samarbejde, ændrede arbejdsgange og nye forståelser af faglighed i samspil med teknologi og AI. Debatten skulle sætte tanker i gang om både AI-løsninger, deltagerne allerede har erfaringer med og forventer at tage i brug, samt de spændingsfelter, de forventer at møde i implementeringen af AI på deres arbejdsplads.
Deltag på næste netværksmøde i RAIN d. 30. september
En stor tak til oplægsholder og til alle deltagere for at dele jeres erfaringer, engagement og nysgerrighed.
Næste netværksmøde i RAIN afholdes d. 30. september, hvor vi stiller spørgsmålet: Kan AI-løsninger lette dokumentationen i sundhedsvæsenet?
Her kan du høre mere om AID_NOTE-projektet. Vi dykker ned i, hvordan ambient scribe-løsninger til journalskrivning udvikles, afprøves og evalueres i klinisk praksis.
Du kan allerede nu sikre dig en plads via tilmelding på Plan2Learn.
RAIN er landsdækkende og åbent for alle med interesse og arbejde inden for kunstig intelligens i det danske sundhedsvæsen – fra klinikere, forskere og konsulenter til teknologileverandører og beslutningstagere.
Kontakt
Anne Hagelskjær Asmussen
Specialkonsulent, teamkoordinator
Brugercentreret Innovation
24 34 64 14 ahs@rsyd.dk