Skip til primært indhold

Rette patient til rette personale

Idékatalog skitserer idéer til mulige løsninger, der kan hjælpe personalet med at finde rette patient på rette sted og til rette tid.

Morgenmyldretid i Planlagt Kirurgi, Esbjerg Sygehus

Klokken er lidt over 7. Patienter og pårørende møder op samtidigt i Planlagt Kirurgi, Esbjerg Sygehus. Det kan nemt være op til 12 personer.

De skal alle til en forberedende samtale med en sygeplejerske. Efterfølgende sender sygeplejersken patienten videre til omklædning og eventuelt toiletbesøg med besked om, at patienten bagefter kan tage plads i venteværelset og vente på, at en portør eller en kirurg henter dem. Sygeplejersken har dermed sluppet patienten og går videre til næste patient.

Hvor er min patient?

I ”limboet” hvor sygeplejerske slipper patienten indtil portør eller kirurg tager over, er der ikke nogen, der har hånd i hanke med patienten. Derfor oplever portøren eller kirurgen ofte, at de ikke kan finde patienten i venteområdet, fx fordi patienten stadig er til omklædning eller på toilettet.

Tid med at lede efter patienten og spørge sig frem giver forsinkelser, forstyrrelser og frustrationer for sundhedspersonalet i en travl arbejdsdag.

Med andre ord, i spidsbelastningstider, hvor mange patienter møder ind samtidigt, kan der opstå forsinkelser og udfordringer i arbejdsflowet med det resultat, at patienter og sundhedspersonale bliver væk fra hinanden.

Rette patient på rette sted og til rette tid

Syddansk Sundhedsinnovation har i tæt samarbejde med Esbjerg Sygehus undersøgt problemstillingen på afsnittet, og hvordan den udspiller sig i hverdagen. Det er sket gennem feltstudier og med interview af både sundhedspersonale og patienter. Løsningsforslagene er blevet kvalificeret af Esbjerg Sygehus og er præsenteret i en let tilgængelig og kortfattet rapport

- Vi oplevede at det gav os en fornyet indsigt i en kendt problemstilling, at få øjne udefra til at belyse mulige løsningsforslag. Vi har fået hjælp til at inddrage øvrige interessenter, hvilket har været meget frugtbart, forklarer Kirstine Hansen, oversygeplejerske, Bedøvelse og Intensiv, Planlagt Kirurgi.

Læs Idékatalog. Rette patient til rette personale, maj 2023.

Kultur. Organisation. Teknologi

Ideer til løsningsforslag er inddelt i tre kategorier: Ideer der vedrører kultur på afsnittet, ideer i forhold til det organisatoriske og teknologiske ideer.

Idékataloget beskriver blandt andet, at selvom de teknologiske løsninger er tiltalende og kan virke som et ‘quickfix’, er de sjælden den primære løsning. Det betyder, at de aldrig kan stå alene.

Grundlæggende anbefaler idékataloget at belyse problematikken over for de forskellige faggrupper samt illustrere den optimale arbejdsgang, suppleret med forventeligt flere løsninger fra kataloget, så det er muligt for de forskellige faggrupper at arbejde mod samme mål.

Kontakt

Svenja Jaffari

Innovationskonsulent, designforsker

Brugercentreret Innovation


23 24 59 17 Svenja Jaffari på LinkedIn
APPFWU01V